Arbejdsplads vurdering – APV  

På alle arbejdspladser skal der laves en APV (arbejdsplads vurdering), det siger loven

Planen laves, så man kommer alle arbejdsområder igennem, også det psykiske arbejdsmiljø. Man må ikke overse noget. Man laver planen sammen med den ansatte. Det er din arbejdes miljørepræsentant der i samarbejde med virksomheden, går rundt på din arbejdsplads for at se på og vurdere alle arbejdsopgaver

Det gælder din sikkerhed og dit velfærd

 

Værd at vide om hvordan en APV, skal se ud:

  • Alle virksomheder skal udfærdige en arbejdsplads vurdering

  • APVèn skal være skriftlig

  • Hvilke arbejdsopgaver udfører du og hvordan

  • Finde ud af hvorfor der er sygdom fra arbejdspladsen

  • Der skal laves en plan over arbejdes situationer

  • Der skal laves en plan over hvordan man følger op på planen

  • Arbejdes giveren skal inddrage arbejdsmiljøorganisationen eller ansatte i: planlægningen, gennemførslen, samt når der skal følges op på APVèn

  • Arbejdes miljørepræsentant eller en anden medarbejder repræsentant SKAL underskrive planen

  • Din arbejdsgiver, skal sørge for at den altid er tilgængelig, sådan at du og din arbejdes plads og arbejdstilsynet altid kan se den

  • Hvis din arbejdsgiver/arbejdsplads ikke kan finde ud af at lave en plan, SKAL de finde en løsning herpå

  • Der skal som minimum laves/efterses en ny plan hvert 3 år. Men sker der store ændringer i den måde du arbejder, skal der ændres/tilføjes med det samme

 

Der findes forskellige værktøjer som man skan bruge når man skal lave en APV

APV potalen er et godt systematisk materiale som din arbejdsmiljø repræsentant kan bruge, men der findes mange andre modeller. Man kan altid kontakte Arbejdstilsynet, hvis man er i tvivl

 

Kontakt din arbejdsmiljørepræsentant  (AMR) eller fagforeningen Rengøring og Service hvis du er i tvivl

Skriv et svar